Idézet:

Somvirág, somvirág, aranysárga a világ. / Kakukkfű, kakukkszó, kirándulni volna jó: / fűzfasípot faragni, fűzfalóval lovazni, /

árkon-bokron átal, háton hátizsákkal, / menni, mendegélni, este hazatérni: / fűzfalovam kocogva, fűzfasípom tutogva, /

somvirággal, kakukkfűvel, kakukkszóval, tele szívvel.

(Kányádi Sándor)

2012. május 13., vasárnap

Csobánc megérdemel egy napot az életünkből.

Minden évben ilyenkor április végén elmegyünk az ország valamelyik szép vidékére nyaralni vagy kirándulni.
Az idén is folytatva a hagyományt a napot egy kirándulással töltöttük a Balaton felvidéken. Az időjárás is erre kedvezett meleg szép napos idő volt. Reggel korán elindultunk a tőlünk kb. 80 km távolságra lévő Csobánc hegyhez .,A környező hegyeket, mint Badacsony, Szent György hegy, Raposka, Keszthelyi hegység már bejártuk. Csobánc az évek során kimaradott. Nagy kár mert a hegy tetejéről nyíló panoráma élménye egy életre szól.

Gyulakeszinél a hegy lábánál lévő hangulatos parkolóba letéve az autót, a zöld jelzésen eleinte aszfaltozott majd kissé vízmosásos földúton és kavicsos úton mentünk fel a tetőre. Az út első szakaszán a bódító tavaszi virágok illata, és a sütkérező állatok látványa minduntalan megállásra késztetett.

A második szakasz már erősen emelkedős, igénybe vette a szívet és tüdőt. De megérte felmászni, mert a Csobánc csupasz lapos tetejére érve tapasztaltuk, hogy erről a hegyről a legszebb a kilátás, mint a Balatonra, mint az öreg Bakony vonulatára. Maga a várrom is impozáns látvány nyújt, örömmel láttuk, hogy felújítás alatt áll.

Szerencsére meleg miatt jól esett a Balaton felől fújó szél, mert itt aztán erősen lehetett érezni, nyáron folyamatosan siklóernyősök parádéznak a hegyoldalban felszálló légáramlatokban. Tiszta időben dél felé a légvonalban 100 km-re lévő pécsi torony is látható. de ez nekünk nem sikerült, mert azért kis párásság volt a levegőbe. A közelebbi hegyek, mint Sümeg jól kivehető volt.

Lefelé sem volt könnyebb az utunk, mert a meredek szakaszon a kavicsos réteg nagyon csúszott, nem is értem miért szórják fel az ösvényt vele. Ott jobban lehetett haladni ahol fadeszkákat raktak le és földes volt az út.

A turista ösvényen haladóknak megegyezett a véleményük, hogy ez a hegy megéri a fáradságot.

Érdemes ellátogatni. júliusban amikor megrendezik a „ Gyulaffy Napok Csobáncért” című hagyományőrző programot.

Középkori forgatag keretében életre kel az 1500-as évek török kori Magyarországának élete, hangulata. Ízelítőt kapunk a kihalófélben lévő mesterségekből, a néphagyományok, népszokások felidézésén keresztül megismerhetjük a kor hagyományait, az őshonos magyar haszonállatvásár pergő, hangulatát. Kóstolót kaphatunk a páratlan íz világú török és magyar konyha ínyencségeiből.

A rendezvény során befolyt bevételeket a csobánci vár romjainak állagmegóvására fordítják, hogy az utókor számára megőrizzük a magyar történelem eme páratlan emlékét..

1. Szép hely lehet, arra még nem nagyon jártam.
    A kirándulás is kiadósnak tűnik a szintkülönbségekkel.
    A rendezvény pedig hangulatos lehet, a nemes cél érdekében.

(tetszik a sütkérező gyík :)
    és szerintem a csúszós sár miatt védekeznek kavicsokkal, bár száraz időben meg az említettnek van hibája)

1. Egyszer tervezz a Balaton felvidékre egy túrát.Megéri! Köszi a gyík nevében, a másfél méteres kígyót nem mertem felrakni, mert nem akarom mások kedvét rontani.Én nem tartok a hüllőktől és az állatoktól, azt vallóm ,ha én nem zavarom meg őket akkor ,ők se engem!

2. Jó ötlet, Baratella! Megfogadom, tervezni fogok.
    Kell a kígyód is! Biztos, hogy kígyó, nem sikló?
    Egyetértek, csak a megrémült állat támad, hiszen alapból ők félnek tőlünk.