Idézet:

Somvirág, somvirág, aranysárga a világ. / Kakukkfű, kakukkszó, kirándulni volna jó: / fűzfasípot faragni, fűzfalóval lovazni, /

árkon-bokron átal, háton hátizsákkal, / menni, mendegélni, este hazatérni: / fűzfalovam kocogva, fűzfasípom tutogva, /

somvirággal, kakukkfűvel, kakukkszóval, tele szívvel.

(Kányádi Sándor)

2011. május 4., szerda

Húsvéti túra a keszthelyi hegységben.

Kihasználva a húsvéti ünnepek napjain a kellemes kora nyárias időjárást kirándulással, túrázással töltöttük az ünnepet. Húsvét vasárnapján Húsvéti tojás kereső túrára indultunk a keszthelyi hegységben. A Balaton és környéke nemcsak a nyári strandolásra és vízi élményekre, hanem remek kiránduló helyekkel csábít az év minden napján.  Különösen az északi Balaton és a környező hegyek.

Autóval elmentünk az ALSÓ GYENESDIÁSON található Nagymező kirándulóhelyre, itt leparkoltunk. Nagymező erdei környezetben lévő nagy rét, ahol szalonna-sütőhely, padok, asztalok, Büfé és tornapálya várja az idelátogatót. A túracipőt felvéve mi is nekivágtunk a Kerek-hegy legmagasabb pontján emelkedő háromszintes Festetics György kilátóhoz vezető Kék Háromszög turistajelzésű ösvénynek. Meredek oldalon, de hűs árnyékot adó virágzó fák között jutottunk fel a csúcsra. Kissé kifáradva levegő után kapkodva, bizony észrevettem a télen felszedett kilókat.

A kilátóból a látvány leírhatatlan még így is, hogy a levegő párás volt . A Balaton és a környező hegyek teljes szépségükben tárultak fel. Kilátótoronyból gyönyörű körpanoráma nyílt a Keszthelyi-öböltől a hullámos felszínű kisebb-nagyobb völgyek szabdalta hegyhátakig.

Lefelé a magaslatról egy másik ösvényt választottunk. Kissé izgultam, hogy lecsúszom, mert nemcsak meredek volt, hanem nagyon köves is ez az ösvény. Szerencsére a fák kiálló gyökérzetébe meg lehetett kapaszkodni, és nagyobb baj nélkül leértünk.
Innen a Nagymezőről vezet fel út a Berzsenyi kilátóhoz is. ami még magasabban és szebb kilátással hívogat. 2002-ben újították fel és a környék egyik legjobb kilátóhelye. A kilátóból tiszta időben szinte a fél Dunántúl látszik: a Keszthelyi-öböl, nyugatra a Zalai-dombság, a nagykanizsai és zalaegerszegi adótornyokkal, az észak-nyugatra a távolban magasodó hegyek már az Alpok lábai. A délre hullámzó Somogyi-dombságon túl a Mecsekig is el lehet látni, a Zengőtől a Tubesig jól kivehetők a vonulatok, és a pécsi torony is észrevehető. De úgy döntöttünk a Berzsenyi kilátót majd egy következő alkalommal fedezzük fel.
Elindultunk a betervezett másik kirándulóhely felé a SZIGLIGETI VÁRHOZ. Bár gyakran megfordulunk a Balaton északi partján, ez a rész mindig kimaradt. Húsvét táján tartott Várnyitó rendezvények is vonzottak.

Útközben még néhány percre megálltunk a Balatongyöröki Szép kilátónál, gyönyörködve a Balaton panorámájában.

Amint bekanyarodtunk a Szigliget felé leparkoltunk az autóval. Gyalogosan jó nagy meredélyen át értük el a vár bejáratát. A tapolcai medence délnyugati részén, régen a Balaton szigetét képező 230 m magas vulkanikus hegy tetején álltunk, az észak-déli irányú, szabálytalan alaprajzú szigligeti vár maradványai között.
A látványról beszéljenek a fotók.

A vár bevétele és meghódítása után, pihenésképpen megnéztük a színpadon zajló ünnepi műsort. Néptáncosok roptak pergő ritmusra, és reneszánsz duda zenét hallgattunk nagy élvezettel.
Lefelé haladva kellőképpen megéhezve a vár aljában lévő csárdában megebédeltünk, olyan késői ebéd gyanánt.(Nagyon finom cigánypecsenyét és vargányás marhapörköltet, tojásos nokedlival fogyasztottunk.)
Hazafelé Várvölgyön át kerültük meg a Keszthelyi hegységet, másik oldalán a kőfejtők mellett elhaladva.
Húsvéti tojást kereső túránkról kellemesen elfáradva élményekkel telve érkeztünk haza.

1. Gyönyörű kirándulás volt.

2. Nagyon szeretem Szigligetet. Igazi gyöngyszeme a Balatonnak. A strandján van kialakított rész a kisebb gyermekeknek is.

3. Gyönyörű, gyönyörű, gyönyörűűű! A Szép Kilátó nagy kedvenc, és most annyira vágyom erre a helyre! Örülök ennek a szép kirándulásnak!